Inspirați de obiceiurile turcești, încă din epoca fanariotă, românii sunt mari iubitori și consumatori de cafea. Reveal Marketing Research a făcut un studiu despre preferințele consumatorilor de cafea la care a participat un eșantion reprezentativ de 1353 de persoane din mediul urban, 52% femei și 48% bărbați, conform cu distribuția generală a populației României.
În ceea ce privește înclinația acestora pentru anumite branduri, 80,6% din piață este dominată de patru jucători importanți: Jacobs (38,2%), Lavazza (20,8%), Nescafe (12,8%) și Tchibo (8,6%).
Alegerea cafelei de la Jacobs este relativ uniformă pe grupe de vârstă, peste o treime dintre români fiind consumatori declarați ai acestui brand.
Lavazza este preferată mai degrabă de bărbați (22,3%) și de persoanele între 25-34 de ani (23,7%), în timp ce Nescafe este mai mult pe placul doamnelor (16,1%) și a tinerilor sub 25 de ani (19,8%).
Celelalte 11 branduri menționate spontan de respondenți au procente mici, sub 7%, remarcându-se o preferință pentru Julius Meinl (7,3%) la grupele de vârstă 18-24, respectiv 35-44, probabil datorită prezenței puternice în HoReCa.
În mod cert, pentru aproape 90% dintre români, indiferent de câți ani au, cafeaua înseamnă relaxare, iar unul din trei români spun că atunci când se gândesc la o ceașcă aburindă, sunt mai fericiți.
O altă valență importantă este concentrarea, menționată cel mai des (30%) de cei între 25-34 de ani, dar mai puțin de cei în vârstă (7,1%).
Pe aproximativ 16% dintre români o cană de cafea îi îndeamnă la visare, iar pe 8,9% la colaborare. Rezultatele ne arată că nu mai este la modă să inviți la o cafea, doar 7,5% dintre respondenți asociind această băutură cu flirtul, în special cei de 45-54 de ani. Din păcate, această băutură delicioasă este uneori aducătoare de stress dar la un procent mic, de 5,2% din populație.
Jumătate dintre români, indiferent de vârstă, au declarat că preferă cafeaua cu zahăr. La polul opus, cafeaua neagră, simplă este pe placul a 44,3% dintre cei peste 65 de ani, și a 25% dintre tineri. Putem spune că, odată cu înaintarea în vârstă, se dezvoltă gustul pentru cafeaua neîndulcită, sau, din cauza problemelor de sănătate este preferată cea simplă.
În schimb, 18,8% dintre tinerii sub 25 de ani beau cafeaua cu arome, în special femeile.
O mică parte dintre respondenți au menționat cafeaua cu lapte, miere sau îndulcitor.
Aproape jumătate dintre români asociază cafelei un desert, doar tinerii sub 25 de ani au o preferință mai scăzută în acest sens (33%). Pe de altă parte, indiferent de vârstă, o treime dintre români nu savurează cafeaua fără țigară.
Foarte puțini (sub 3%) au menționat alte tabieturi la cafea cum ar fi presă, TV, socializare sau un pahar de apă.
Pentru cei mai mulți (44,2%) români, în special la bărbați (53,3%) și la tineri (45,8%), internetul este principala sursă de informare în ceea ce privește cafeaua, poate chiar înaintea etichetei produselor (42,9%).
Sfatul unui prieten este considerat demn de luat în seamă de o treime dintre români, cei între 45-54 de ani fiind chiar mai atenți la astfel de recomandări. Rețelele de socializare sunt o sursă de informare, de o mai mică importanță, aproximativ 18% dintre români luându-le în considerare, cu un procent mai semnificativ (28%) în rândul celor sub 35 de ani.
Conceptul ”fair trade” este nou intrat în mentalul colectiv din România ca o măsură a unei experiente premium. În medie, peste o treime dintre cei intervievați dau importanță acestui aspect. Cei mai interesați (45,5%) au fost respondenții între 35-44 de ani, iar cei mai dezinteresați sunt tinerii sub 25, aproximativ 27% au spus că e foarte puțin important, infirmând astfel ideea că sunt cei mai interesați de probleme globale.
Download infografic
Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-urile care asigură funcționalitățile de bază și caracteristicile de securitate ale site-ului web. Aceste cookie-uri nu stochează informații personale.Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.